Waarom gratis verzenden vanuit een webshop niet gratis is

Wist je dat gratis verzenden vanuit een webshop eigenlijk helemaal niet gratis is? 
 

We doen het allemaal wel eens, ons winkelmandje van een webshop volgooien tot we het bedrag hebben bereikt waarmee ons pakket gratis verzonden wordt. Wat veel mensen niet beseffen is dat verzenden nooit gratis is. Gratis bestaat niet. Voor niets gaat de zon op. Misschien is het verzenden wel gratis voor de consument, maar zeker niet voor de verkoper en eigenaar van de webshop. 

 

Een webshop met gratis verzenden, een verkoopstrategie? 
 

Natuurlijk is gratis verzenden ook een verkoopstrategie, want als consument betaal je liefst van al enkel voor je artikel. Als je gaat shoppen betaal je toch ook niets extra? Da’s niet helemaal waar, denk maar aan parking, benzine, een koffietje, een taartje, .. Dat maakt deel uit van de beleving. Bij online shoppen in een webshop is de beleving helemaal anders.  
 
Veel webshops bieden gratis verzenden op alle artikelen aan. Andere webshops vanaf een bepaald bedrag. Daar zit een strategie achter, want als dit ervoor zorgt dat de klant wel bij jou koopt en niet bij de concurrent heeft het gewerkt. Het gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag kan ervoor zorgen dat klanten net iets meer in hun winkelmandje gooien om tot dat bedrag te komen. Zo heb je meer verkoop en minder verlies op je marge. Die marge heb je als winkelier nodig om je kosten te kunnen betalen. 

 

En wat bij de webshop van Cloud Nine Store? 

 
Bij Cloud Nine kies ik ervoor om niet aan gratis verzenden te doen, ook niet meer vanaf een bepaald bedrag. Dat heeft te maken met het feit dat ik makers een platform of etalage wil bieden. Ik leg het je even uit. De makers brengen hun artikelen bij mij in de winkel en een groot deel daarvan komt ook in de webshop terecht. Daar kruipt heel wat werk in: je wil namelijk mooie foto’s voor op de website, alles moet geprijsd worden, de artikelen moeten in het kassasysteem en webshop geplaatst worden en als het even kan maak je er ook wat reclame voor op de socials en ga zo maar door. 

In ruil hiervoor vraag ik een percentage op de verkoopprijs. De makers werken doorgaans in een systeem waarbij ze vrijgesteld zijn van BTW. Als eigenaar van een fysieke winkel en webshop ben ik dat echter niet. Van elk artikel dat je bij Cloud Nine Store aankoopt gaat er 21% naar de BTW. Dat is iets waar je als consument zelden bij stil staat. Van de 79% die nog overschiet, gaat het grootste deel terecht naar de maker om die te vergoeden (weet dat die maker er doorgaans ook weinig aan verdient, meestal komt die net uit de kosten, maar daarover een andere keer meer) en van de rest moet van alles betaald worden: 

- huur van het pand
- inrichting van het pand
- verzekeringen
- terugbetaling van de lening
- elektriciteit, de verwarming en het water
- internet en telefonie
- kosten kassasysteem en betalingssystemen
- hosting en onderhoud van de website en webshop
- loon, sociale zekerheid en  bedrijfsvoorheffing

De verzendkosten die je in de webshop aanrekent moeten naast de pure kost van verzending ook de verpakkingsmaterialen, de aankoop van printer en inkt voor de verzendlabels, de tijd die het kost om te verpakken en naar het postkantoor te gaan dekken, wat dus zeker niet het geval is bij gratis verzending vanuit een webshop.  

 

Gratis retourneren na aankoop in een webshop, past dat bij duurzaamheid? 

Bij Cloud Nine Store probeer ik zo duurzaam mogelijk te verkopen. Dit zie je deels in het aanbod van artikelen in de winkel en de webshop, maar ook in de filosofie rond verzenden en retourneren.
Als je iets wil bestellen in de webshop, maar je twijfelt, dan kom je beter eens langs. Op die manier vind je meteen het juiste kleur of de juiste maat. Als iets niet in stock is, kan het vaak wel besteld worden bij de maker, waardoor we ook geen onnodige pakjes moeten verzenden. Dit is ook de reden dat ik geen gratis retourneren aanbied. 

Behalve dan dat het echt een hele hoop geld kost aan Cloud Nine Store om gratis retour aan te bieden, zorgt dit er ook voor dat mensen makkelijker teveel bestellen om dat wat niet past of niet in de smaak valt terug te sturen. Dit zorgt dan weer voor onnodig verkeer van pakjes. In deze tijden wordt het ergens wel wat verwacht. Grote spelers zoals Bol.com en Zalando bieden het wel aan waardoor het in ons systeem zit en we gaan er  bijna standaard vanuit dat een winkel wel even een retourlabel meestuurt.
 

Om klanten bewust te maken van de juiste keuze heb ik deze optie niet. Meer informatie over verzenden en retourneren bij Cloud Nine Store vind je hier. 

Waarom je de webshop van Cloud Nine Store niet terug vindt bij de grote spelers in webshop-land 

Bol.com, Amazon, Zalando, het zijn grote spelers op de markt. Ook daar zijn ongetwijfeld kan je daar bepaalde artikelen vinden die je ook in Cloud  Nine Store vindt, maar dus niet via Cloud Nine Store. Deze platformen hebben een groot bereik maar ook een groot nadeel. Waar ik het hierboven al had over gratis verzenden en gratis retourneren via een eigen webshop en dat dit kosten met zich meebrengt, is dit voor platformen niet anders. Deze bieden vaak gratis verzenden en retourneren aan. Maar hier draait de verkoper voor op, niet het platform. Ook moet je ook nog een percentage aan commissie betalen als verkoper, logisch natuurlijk want je maakt gebruik van bereik van die grote speler. Een nog groter nadeel is dat ook hier mensen onbeperkt bestellen en terug sturen. Er is weinig tot geen klantencontact op voorhand en als verkoper weet je niet hoe je je artikelen weer terug krijgt. Vaak worden ze gebruikt, met vlekken en zonder verpakking geretourneerd. En zo’n platform zegt dan gewoon: jammer, dat is geen reden om de retourzending niet te aanvaarden. Dat is ook een businessmodel, maar niet zo duurzaam. 

Misschien betaal je als consument iets minder op die platformen, maar mijn tip zou zijn: check even de verkoper, die staat er altijd bij. Als ze zelf ook een webshop hebben staan soms de producten iets goedkoper op hun eigen webshop omdat ze de verzending niet hoeven te compenseren. En ze houden er meer aan over. Ik hoop dat ik nooit gebruik hoef te gaan maken van één van deze platformen voor de artikelen in mijn webshop, het is onpersoonlijk en kost (te) veel geld. Ik gebruik mijn tijd veel liever om in dialoog te gaan met mijn klanten, om hun vragen te beantwoorden die ik via mail, berichtjes of via telefoon krijg.

 

De moraal van het webshop-verhaal

 

Ik begrijp zeer goed dat het in mijn nadeel speelt, maar ik wil mensen ook bewust maken van het feit dat gratis verzenden vanuit een webshop gewoon niet bestaat. Daarom bied ik je ook de mogelijkheid om je bestelling in de webshop te komen afhalen in de winkel tijdens de openingsuren, zonder meerkost. Uiteraard betaal je dan ook zelf voor de verzending, tenzij je met de fiets of te voet komt, want ook jouw auto rijdt niet gratis. Maar daarvoor krijg je dan ook een babbeltje, een welgemeende dankjewel en af en toe ook een extraatje in ruil. Daarbij komt nog dat je in de winkel een aantal artikelen vindt die niet in de webshop staan.